تولید ضد یخ به طور کلی اجزای تشکیل دهنده سیال خنک کننده موتور عبارتند از: سیال پایه، بازدارندههای ضدخوردگی، مواد ضدکف، آب و رنگ مخصوص که این رنگ بسته به سلیقه و استاندارد هر سازنده متفاوت است. همانطور که گفتیم یکی از وظایف اصلی در تولید ضد یخ، جلوگیری از خوردگی در اجزای موتور است. علاوه بر این ضدیخ همزمان با دفع حرارت تولید شده، تعادل حرارتی را در کل موتور برقرار میکند و همچنین ظرفیت حرارتی آب را افزایش داده و ترکیبات موجود در تولید ضد یخ از تشکیل رسوبات ناشی از املاح آب در داخل موتور و رادیاتور جلوگیری میکند. استفاده از آب خالص برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتور، مشکلاتی را در پی دارد. برای مثال با توجه به نقطه انجماد (صفر درجه سانتیگراد) و نقطه جوش (یکصد درجه سانتیگراد)، آب در دماهای بسیار کم یا بسیار زیاد، تولید ضد یخ کاربرد خود را به عنوان مایع خنک کننده از دست میدهد و از طرف دیگر در شرایط کارکرد دمایی موتور، به اندازهای گرم می شود که در قطعات مختلف، موجب بروز خوردگی میگردد.

خوردگیهای سیستم خنک کننده عبارتند از:
• مس و آلیاژهای آن (موجود در رادیاتور) • آلومینیوم و آلیاژهای آن (واتر پمپ و رادیاتورهای جدید) • چدن (موجود در پوسته موتور) • فولاد (پیچ ها و برخی قطعات فولادی) • لحیم (موجود در رادیاتور) • لاستیک ها (در بخشهای انتقال) ضدیخ استاندارد به گونهای تهیه میشود که اثر نامطلوب روی قطعات یاد شده ندارد و به دلیل اهمیت حفظ موتور از خوردگی، در تمام طول سال مورد استفاده قرار میگیرد.
به همین جهت تولیدکنندگان این ترکیب شیمیایی، آن را به عنوان «تولید ضد یخ، ضدجوش و ضدخوردگی» میشناسند. تولید ضد یخ ها از نظر کیفی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: ۱- تولید ضد یخ های پایه معدنی: عمده ترین نوع ضدیخ موجود در بازار و پرمصرف ترین آن است و زمان کارکردشان در موتور حداکثر دو سال است. تولید ضد یخ ایرانول AF-Gدر این گروه قرار دارد. ۲- تولید ضد یخ های پایه آلی: به دلیل نوع مواد افزودنی مورد استفاده در آنها، دارای طول عمر طولانیتر و سازگاری بیشتر با قطعات مختلف موتور نسبت به ضدیخهای معدنی هستند. تولید ضد یخ ویژه ویرا در این گروه دسته بندی میشود.
